Ekorecensenter från föreningen Medveten Konsumtion har tidigare besökt festivaler som Way Out West, Futureperfect och Stockholm Pride för att berätta hur man arbetar med miljö och hållbarhet. Till helgen 29-31 augusti går Popaganda av stapeln för sjunde gången på Eriksdalsbadet i Stockholm. Nytt för i år är att man både har ett miljömanifest och blivit miljödiplomerade enligt Svensk miljöbas.
Vår utsände Henrik Westregård kommer att befinna sig på Popaganda för att rapportera om allt från sophantering och matförsäljning till hur besökarna tar sig till och från området.
- Jag kommer att utgå ifrån det som föreningen Medveten Konsumtion står för och mixa med mina egna kunskaper och erfarenheter, men också frågeställningar. Hur miljövänligt är det att konsumera konserter? Får artisterna KRAV-märkt kaffe? Bryr sig festivalbesökarna om miljön? Kan jag konsumera vällagad vegetarisk mat och skölja ner med en eko-öl?
- Jag hoppas på att finna stort engagemang både hos besökare och festivalteam, säger Henrik Westregård , ekorecensent och till vardags marknadschef på CSR i Praktiken.
Henrik kommer att rapportera dagligen om hur man kan leva det gröna festivallivet, genom Facebook, Twitter, Instagram och som vanligt medvetenkonsumtion.org.
Presskontakt
Henrik Westregård, ekorecensent
Tel 0709 77 84 98
Medveten Konsumtion är en ideell förening som arbetar för ökad kunskap om konsumtionens effekter på miljön. Våra konsumtionsvanor är i nuläget ekologiskt ohållbara, riskabla för vår hälsa och oacceptabla ur ett globalt rättviseperspektiv. Vi ger inspiration i form av råd och tips för att motverka detta.