2021-10-22 04:00Pressmeddelande

Cirkulär start på julhandeln

En cirkulär julhandel utan stress. Foto av Tima Miroshnichenko från PexelsEn cirkulär julhandel utan stress. Foto av Tima Miroshnichenko från Pexels

Shoppingdagen för cirkulär konsumtion, Circular Monday, inträffar den 22:a november för femte året i rad. Företag som säljer uthyrning, reparation & begagnade varor från över 30 länder deltar, helt i linje med senaste IPCC-rapporten.

Sedan 2013 har flera shoppingdagar etablerats i Sverige. Enligt Svensk Handel planerar var fjärde svensk att de kommer köpa julklappar under Black Week i november. För att göra det enkelt för gemene person att hitta alternativ till nyproducerade varor grundades Circular Monday 2017 (tidigare White Monday).

Dagen har växt till över 500 deltagande företag från hela världen, som 22 november går ut med prova-på-rabatter på begagnade varor, hyr- & delningstjänster samt reparation av trasiga produkter. Konsumtion utan varken nyproduktion eller avfall.

-    “Det är dags att ta forskningen på allvar, IPCC visar tydligt att vi behöver gå från att vara konsumenter till cirkulenter som lagar, hyr och köper begagnat istället för nyproduktion som ytterligare tär på jordens begränsade resurser. Det är därför vi hjälpt till att bygga upp kampanjen Circular Monday och skapar medvetna konsumenter i omställningen till en smartare värld.”
säger Alexandra Davidsson, Generalsekreterare på föreningen Medveten Konsumtion

Idag är produktionen av varor i världen 8,6% cirkulär, det vill säga tillverkade av återbrukade material. Med hjälp av internet & digitalisering så streamas nu musik, böcker & film. Elscootrar hyrs vid behov istället för att äga, och kläder repareras online. Detta gör att andelen återbrukat material fortsätter att växa. Vad blir nästa cirkulära revolution?



 Valfritt extra citat:

“Det finns mängder av cirkulära julklappar samlade på circularmonday.com. Ge bort presentkort på reparationer & hyrtjänster, eller varför inte en begagnad laptop? Funktionen man får ut av produkten är densamma, bara att cirkulärt minskar kravet på nyproduktion - win win!”
säger grundaren av rörelsen, Henning Gillberg.

 
Faktaruta

Allmän info om Circular Monday

  • Grundades 2017 i Malmö av startup-företaget Repamera. Föreningen Medveten Konsumtion var med och byggde upp rörelsen under 2018 och 2019.

  • 2019 spreds rörelsen globalt och företag från över 30 länder deltog, från Kenya till Kanada.

  • 2020 bytte rörelsen namn från White Monday till Circular Monday
  • Events kring temat cirkulär konsumtion arrangeras i flertalet städer både i Sverige och andra länder.  

  • Second-hand butiker över hela landet håller extraöppet och sänker priser på cirkulära tjänster och varor.

  • Medarbetare på deltagande företag & organisationer är ofta vitklädda under dagen.

  • Inträffar alltid måndagen innan den amerikanska shoppingdagen Black Friday. I år är detta den 22:a november.

  • Instagram @circularmonday

  • Hemsida: www.circularmonday.com - världens största databas för konsumenter att hitta cirkulära företag.



Företag som deltar i shoppingdagen åtar sig att :

  1. Inte göra reklam på andra shoppingdagar.

  2. Ge rabatter på cirkulära- eller delningstjänster. Ex: 20% rabatt på reparation av kläder, eller hyra av verktyg. Nyproducerade cirkulära produkter måste vara tillverkade av mer än 90% återvunnet material.

Konsumtionssiffror

I Sverige slängs varor och material för mer än 40 miljarder kronor varje år som skulle kunna återbrukas, vilket motsvarar cirka 5700 kr per vuxen person. 

I kontrast till detta lägger den svenska konsumenten knappt 60 kronor per år på renovering/reparation av hemelektronik, datorer, möbler, skor och hushållsapparater. 



Om Föreningen Medveten Konsumtion

Föreningen Medveten Konsumtion skapar fler medvetna konsumenter i omställningen till en smartare värld - en värld av cirkulenter. De arbetar mycket för att upplysa om cirkulär konsumtion och myntade begreppet cirkulent som kom med på Svenska nyordslistan 2020. Föreningen arbetar med flera av de globala målen i Agenda 2030, men har en expertkunskap inom främst mål nr 12 – hållbar konsumtion och produktion. De erbjuder föreläsningar, workshops och utbildningar och vill tillhandahålla information för att varje företag och enskild konsument ska kunna ta hållbara beslut med hänsyn till miljö, hälsa och rättvis handel. De står bakom den digitala kartan Ekoguiden och har varit med och byggt upp den cirkulära rörelsen Circular Monday.

Kontaktpersoner

Alexandra Davidsson
Generalsekreterare & Föreläsare
Alexandra Davidsson