2020-11-18 16:24Pressmeddelande

Utmanaren till "HUI:s årets julklapp"

null

HUI har släppt sin "Årets Julklapp" baserad på konsumtionstrender för 32:a gången, och för 32:a gången är det ytterligare en pryl, förutom 2008 då "upplevelsen" fick äran.  Årets julklapp blev "stormköket". Visserligen en bra funktionell pryl i sig - men är det mer prylar vi behöver?

Istället utnämner vi tillsammans med föreningen Klimatklubben sedan förra året Årets Medvetna Julklapp. I år blev det "reparationen". Därför att cirkulär konsumtion är framtiden, och vi måste gå från att vara konsumenter till att bli cirkulenter.

"Vi tycker att det är dags för en julklapp som speglar samtiden, och tacklar överkonsumtionen. Visserligen kan man köpa ett begagnat stormkök, men vi slår ett slag för att ta tillvara på det man redan har och stötta lokala reparationsföretag istället", säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare på föreningen Medveten Konsumtion.

Föreningen Medveten Konsumtion arbetar med flera av de globala målen i Agenda 2030, men har en expertkunskap inom främst mål nr 12 – hållbar konsumtion och produktion. Vi erbjuder föreläsningar, workshops och utbildningar i hur du kan tänka för att konsumera medvetet och på vår hemsida finner du Råd & Tips för en mer hållbar vardag. Vi vill tillhandahålla information för att varje enskild konsument ska kunna ta hållbara beslut med hänsyn till miljö, hälsa och rättvis handel.

Våra ledord: Information, inspiration och konsumentmakt.

Vi står bakom den digitala kartan Ekoguiden och har varit med och byggt upp den cirkulära rörelsen White Monday.

Intresset för ekologiska och miljösmarta produkter ökar snabbt i Sverige. Ekoguiden är din guide till eko, reko och vintage och är till för dig som gärna handlar second hand och helst fikar på kaféer med schyst producerat kaffe. Det är en digital karta som hjälper dig att hitta rätt bland verksamheter med ekologiskt, vegetariskt, närproducerat, second hand, återbrukat och rättvisemärkt.

Circular Monday är dagen för cirkulär konsumtion, som infaller måndagen innan Black Friday. Syftet är att lyfta alternativ till slit- och släng, alltså: hyra, dela, låna, byta, laga, second hand och återbruk. Idag finns många företag som jobbar med detta och de är samlade under bannern Circular Monday. 2019 blev det totalt över 500 företag, organisationer och influencers som deltog i 23 länder.

www.medvetenkonsumtion.se

www.ekoguiden.se

www.circularmonday.com


Om Föreningen Medveten Konsumtion

Medveten Konsumtion är en ideell förening som arbetar för ökad kunskap om konsumtionens effekter på miljön. Våra konsumtionsvanor är i nuläget ekologiskt ohållbara, riskabla för vår hälsa och oacceptabla ur ett globalt rättviseperspektiv. Vi ger inspiration i form av råd och tips för att motverka detta.

Kontaktpersoner

Alexandra Davidsson
Generalsekreterare & Föreläsare
Alexandra Davidsson
Louise Thorén
Nationell Samordnare Ekoguiden
Louise Thorén
Jonna Elofsson Bjesse
Kommunikationsansvarig, Kursledare & Föreläsare
Jonna Elofsson Bjesse